Pages


Al-kisah diriku~

My photo
.::Love marshmallow::. .::Love to talk::. .::143 tillTheEndOfMyLife::.

Wednesday, August 10, 2011

Animasi 3D

Assalamualaikum wbt n salam sejahtera...

Hari ini terasa ingin meluahkan sesuatu soal internku n soal project ku....
Well...tetibe arini terasa lelah sesangat untuk wat animasi 3D ni...
Hmmm...bukan xminat...cuma mati akal je nak continue with Rigging part...
Seriously nak habaq...antara banyak2 part ni...part Rigging la aku failed sesangat...
Sebabnya???Sebabnya aku really2 x dapat tangkap cara2 untuk Rigging melalui tutorial2 yang ade dalam internet...Part lain aku bole ar nak refer pada tutorial yang melambak tu...but not for dis part...rase lelah dah...
dunno how to start...dunno how to go further...

Really need someone!!!yang bole ajar aku...
Hah??korang tanya kenapa xmintak tolong senior2 kat opis ajar ke??fuh..fuh..no senior staff kat sini...aku dapat hopis yang tidak ada staff...kecuali bos yang satu tu...tapi bos aku tu master in IT field je...I'm only beginner in 3..So i shud study everything by myself...so hard lorrrr...Memang la xdinafikan setiap orang pun akan belajaq sendiri untuk meMasterkan diri...tapi aku yang lam** ni??payah lorrr...Plus wit aku tidak pernah diajar bahagian rigging menggunakan software Autodesk Maya or even Blender...but  a little bit in 3Ds Max (itu pon aku still xdapat catch up sepenuhnya)...dan waktu intern ni plak I prefer to use Autodesk Maya  to modelling the character...i want to go further wit dis Maya but feel 'sick' wit the rigging part!!!

Bagi aku la kan...the important part in 3D animation is the rigging part...kalau rigging failed means dat the animation also will going to be failed too...itu adalah pendapat aku as a beginner...dunno bout others yang expert in this field...

Huwaaaa...kenapa dalam bengkel tu x ajar kami buat rigging part...fenin...fenin i tauuu....
Sebulan bengkel wit Blender hanya ajar animation sahaja...SEBULAN ok!!wit Animation!!!FOCUS!!!
3 hari sahaja MODELLING wit MAYA!!!hanya MODELLING!!! Nak menangis aku rasa bile xdapat buat Rigging ni...padahal inilah part yang penting...kalau BERJAYA part ni...maka Berjayalah untuk aku menggerakkan atau dengan erti kata lain animate'kan character2 yang dah siap untuk di'animatekan itu...


Aku suka buat ni...tapi aku xsuka bila aku xdapat buat dengan baik apa yang aku suka...
Sedih tawuuu...Hope sangat...program untuk 3D U aku ni diperbaiki...means...jangan hanya memfokuskan pada "How to animate" ONLY....tetapi kalau boleh...fokus la pada semua...actually, sebulan tu aku rasa cukup untuk ajar the whole parts about 3D animation ni (for the basic knowledge ar)...contoh la kan...ape kata lepas ni kalau nak ajar...ajar fokus pada sesuatu...contoh..

Contoh tu nnt ar cerita...kalau aku lupa ingatkan ek...

To be Continue....

2 comments:

Nazryn Mishar said...

takde staf senior. waaa. susahnye camtu. :(

btw, buat animation katun kah? ade tak macam upin ipin? :p

miszLeyaT said...

yup...takde..sadis wooo...the reason xde staf sebab mahal nak bayar gaji kat Malaysia ni...hoho..
actually...bos ni pure from India...
dia kata kalau kat india bole bayar 3++ je...berbanding kat M'sia kene bayar 4x ganda...

yup animation yang macam upin ipin tu...3D animation..but kite ni beginner je..huahaha

Popular Posts

cenyuM.CenGet

cenyuM.CenGet
ngee^^

Dup Dap Dup Dap

Hari Bahagia SeAntero Dunia!!

Tetap berjalan walau mati~

Daisypath Friendship tickers

....

Daisypath Friendship tickers

Banyak lagi dalam Cenyum:Cenget

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...